tiistai 21. maaliskuuta 2017

Kehot ja Larp



Larp: Halat hisar 2016, kuva: Tuomas Puikkonen
Larp on lähtökohtaisesti kehollista sekä kollektiivista toimintaa. Jos ajatellaan pelitilannetta materiaalisuudesta sekä immateriaalisuudesta käsin, siellä on fyysinen peliympäristö, kehoja, ruumiita, vaatteita, kenkiä, tietynlainen sää, erilaisia jaksamistiloja - suruja, uupumuksia ja iloja ja niin edelleen. Jokainen pelaaja tuo paikalleen oman elämänkokemuksensa. 

Larp on yhteisön muodostama performanssi, jossa pelaajat näkevät, tuntevat ja kuulevat toisensa. Performanssi siksi, että he luovat yhdessä jotain jota ei vielä ole olemassa. Larpin sosiaalinen konteksti sekä säännöt ovat etukäteen suunniteltuja, mutta pelin kulku ja lopputulos voivat saavuttaa monenlaisen muodon. Pelaajilla on vapaus vaikuttaa lähes kaikkeen sääntöjen niin salliessa. He imitoivat toisiaan, nappaavat toisten eleitä omakseen - peilaavat itseään ja kehoaan muihin. Ovat erittäin läsnä kehollisessa sekä aistillisessa mielessä. Ajattelevat nähdessään jotain, joka saa kylmät väreet hiipimään pitkin selkäpiitä: ”Vau. Ton tyypin asenne mun pitää omaksua itselleni johonkin tulevaan larppiin”.

”Jättäkää vaihtovaatteet päärakennukselle. Te tuutte kiittämään itseänne myöhemmin”.  

Huutaa pelinjohtaja. Taivaalla on mustia pilviä ja kova tuuli vispaa ohutta silkkipaitaa. On kuitenkin jo toukokuu ja tekee mieli uhmata säätä. Hetken pohdin kehotusta mielessäni. Peli alkaa ja silloin alkaa sade.  

Me seisomme siellä jonossa – kaikki vajaa kuusikymmentä. Seisomme sateessa ja katsomme toisiamme, yritämme uppoutua osaksi piiritystilaa. Tuijotan kulmien alta yhtä sotilasta, toivon, että pääsen helposti check pointin läpi. Edessä oleva opiskelija joutuu sivuun, kun ei muista synnyinkaupunkiaan. Hahmoni tunteet alkavat sekoittua omiin tunteisiini. Jännittää. Dekaani pyytää tulemaan hänen sateenvarjonsa alle suojaan. Mietin mielessäni, olisiko se in-game sopivaa?

Larp: Halat hisar 2016, kuva: Tuomas Puikkonen


Pulleat pisarat pärskivät hartioillani. Eteen näkee kyllä – likomäräksi kastuu sekunnissa. Tulee kylmä ja tärisen mutta ilkeimmältä tuntuu vesinoro, joka valuu niskasta hameen vyötärön kautta kenkiin. Ei ollut sateenvarjoa ei. Koko keho on jäykkänä. Mietin pelaajana, että aika autenttista tällainen ruumiillinen koettelemus heti voimasuhteita tutkivan pelin alkuun. Fyysinen kylmyys ja vaatteiden märkyys  – asia jonka tuntee niin pelaaja kuin hahmokin.

Kosketus luo peliä. Oli se sitten ympäristöllinen  kuten sade  tai toisen pelaajan kehon osa.

Sitten tulee ilta. Olemme päärakennuksen suurimmassa salissa. Kehot lähekkäin, pidämme toistemme käsivarsista kiinni. Vartaloista on tullut yhtä sekavaa ihmismassaa enkä enää ole varma, kenen jalka tuossa on.. Kenen käsi tuolla. Olemme sulloutuneet ison salin nurkkaan ja saamme toistemme fyysisyydestä voimaa sotilaita vastaan. Odotamme. [Alun kuva on tästä tilanteesta.] Välillä sotilaat saapuvat hakemaan mukaansa ihmisiä, repivät käsivarresta. Meidän ihmismassa repii takaisin. Pitää kiinni. kädet ojossa apuun. Potkaisu. Sotilaat nostavat jonkun ilmaan ja häviävät rakennuksesta.

Sitten tulee ulkonaliikkumiskielto.

Erving Goffmanin ajatuksia mukaillen muilla pelaajilla on symbolinen voima päättää, uskovatko he esiintymiseesi tiettynä hahmona. Olitko sotilaana uskottava? Tämän päättäminen jää osittain muille pelaajille. Toisaalta, minkälainen olemus on sotilaalle ominainen? Sotilaitakin on oikeassa elämässä  monenlaisia mutta kun kyseessä on peli - performanssi lineaarisella aikajanalla jossa selkeä alku ja selkeä loppu - moni keho ja sen kehon toiminta arvioidaan pelikontekstin sekä hahmotyypille ominaisen stereotyyppisen käyttäytymisen kautta. Sotilas on stereotyypillisesti kova, uhkaava, vartioiva, viileä. Ei niinkään herkkä, pelokas, alistuva ja niin edelleen. Vaikka oikean elämän sotilaisiin varmasti mahtuu heterogeenisenä yksilöjoukkona jos jonkinmoisen luonteen omaavaa henkilöä.

Jaakko Stenros kirjoittaa yhdessä tekemisen togetherin olevan hyvin tärkeää:

“If I am pretending to be Conan the Barbarian, it is quite ridiculous. Yet if all of you too pretend that I am Conan too, suddenly it makes much more sense.”

"Jos esitän olevani Conan barbaari, on se aika naurettavaa. Mutta jos te kaikki esitätte mukana, että olen Conan, on se yhtäkkiä järkeenkäypää."

Larpin tekeminen ja siellä oleminen on kehollista yhdessä tekemistä ja yhdessä tuntemista, yhden tiiviin aikajakson sisällä. Se on yksi ulottuvuus lisää omassa elämässä, josta olen hyvin kiitollinen. Se saa pohtimaan näitä identiteetteihin ja kehollisuuteen liittyviä asioita, kokeilemaan erilaisia elämiä ja tunteita. Joskus sitä pelästyy kuinka helppoa olikaan esittää pahaa ja ilkeää. Joskus sitä jää pohtimaan, miten kiinnostavaa olisi pelata esimerkiksi seksuaalivähemmistön edustajaa, mutta kuinka sen tekisi stereotypisoimatta? Ja olisinko sitten lopulta se huono Conan, jos en kärjistäisi tällaista hahmoa esimerkiksi näihin fyysisiin ja kehollisiin stereotypioihin? 

Lisää larpin fyysisyydestä kirjoittaa mm. Lizzie Stark artikkelissaan "Larp's physicality raises social justice questions".

Mikä on sinulle ollut se vaikein hahmo kehollisessa mielessä?

*Off-game: Larpin ulkopuoliseen viittaava asia. Off-game merkki (nyrkki pään päällä) mahdollistaa esim. pelin ulkopuolisen asian ilmoittamisen niin, että kaikki ympärillä ymmärtävät puhujan puhuvan pelin ulkopuolisesta asiasta. Jonkin esineen tai asian voidaan myös sanoa olevan off-game jolloin siihen ei kiinnitetä larpin aikana huomiota. Näin on usein esim. autojen kohdalla. Off-game asiaa ilmaisemaan voidaan käyttää myös off-game riimua jolla merkitään pelin ulkopuoliset tavarat, kuten vaikka lääkkeet joita pelin aikana tarvitsee tms



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti